Friday, January 3, 2014

Amalan Yang Boleh Menjadikan Kita Fakir

Pukul 7.00 pagi tadi tertengok program Tanyalah Ustaz di TV9. Sedikit hendak berkongsi di sini beberapa amalan yang boleh menjadikan kita fakir. Antaranya:


  • Makan Selepas Berjimak Dengan Isteri
Amalan yang ditegah oleh ulama ialah tidak mandi hadas atau junub terus kita menghadap makanan. Sebaik-baiknya bersihkan dahulu diri daripada hadas besar.

  • Memakai Seluar Ketika Berdiri
Perasan tak kita selalu memakai seluar ketika berdiri, ini salah satu amalan yang boleh menjadikan kita fakir. Jarang kita rasa nak pakai seluar sambil duduk. Agak kekok kan. Jadi apa salahnya kita tukar tabiat kita tu. Kalau pakai serban bolehlah kita berdiri tetapi pakai seluar hendaklah kita duduk semasa memakainya.
  • Mendahului Orang Tua Ketika Berjalan
Janganlah kita melepasi orang tua yang sedang berjalan. Ada satu kisah yang diriwayatkan, Saidina Umar al-Khattab r.a ketika dalam perjalanan hendak ke masjid berselisih dengan seorang tua Yahudi yang sedang berjalan, beliau berjalan di belakang orang tua tersebut sehingga melepasi masjid. Kebaikan Umar ini menyebabkan Malaikat menahan Nabi S.A.W ketika rukuk sehingga Umar dapat rukuk bersama-sama. Itulah asal-usul kalimah Sami'Allah.
  • Tidur Dalam Keadaan Telanjang
Tidur tanpa memakai pakaian adalah satu amalan yang boleh menjadikan kita fakir. Seelok-eloknya pakailah baju atau kain ketika tidur. 

Sama-samalah kita menginsafi diri dengan mengamalkan amalan ini. Semoga berkat daripada ilmu yang sedikit ini tidak akan menjadikan kita fakir. Wallahu 'Alam.


Related Post:


No comments:

Post a Comment